Fakta Finans

Chattoperatör

Faktafinans
chattoperatör

I dagens samhälle så har allt som har med kommunikation verkligen gått genom en revolution. Bolag och personer är nu mer uppkopplade än någonsin i världens historia, och tjänster som kundtjänstmedarbetare och chattoperatör, har utvecklats traditionella metoder som e-post och telefonsamtal till mer moderna lösningar som chattoperatör tjänster.

Så vad innebär det egentligen att bli en chattoperatör? Vad sysslar de med egentligen, och hur kommer de att påverka klienters upplevelse? Vi kommer i denna artikeln att gå genom alla dessa frågor och funderingar, samt ge dig en klar bild på hur ditt liv som chattoperatör kommer att vara, samt vad det inkluderar.

Vad är en Chattoperatör?

Chattoperatör är en individ som kommer att hantera interaktioner och kundförfrågningar på en chattplattform. Dessa typer av chattplattformar är vanligtvis inbyggd med ett företags hemsida. Ditt huvudsakliga jobb som chattoperatör hemifrån, är att antingen svara på diverse frågor ifrån klienter, support, utföra försäljning direkt via textbaserad kommunikation eller att du håller i interaktion utav olika slag med klienter online.

En chattoperatör på distans kommer vanligtvis att arbeta med kundbaserade tjänster hos ett bolag, och kommer att hantera ett stort spektrum av kontakter och förfrågningar. I många fall så kommer det att vara så att en chattoperatör kommer att hantera mängder av olika kundkonversationer samtidigt. Detta kommer att ställa höga krav på dina färdigheter att hantera flera sysslor och att du har en effektiv kommunikation.

Arbetsuppgifter för en Chattoperatör

En chattoperatörs uppgifter kommer alltid att variera, beroende på vilket bolag samt vad deras specifika roll, kommer att inkludera. Dock så finns det alltid några centrala arbetsuppgifter som oftast är gemensamma för de flesta positionerna:

  1. Kundsupport och Rådgivning: Detta kommer att vara det primära fokuset för chattoperatörer. Du kommer att besvara frågor och funderingar ifrån klienter gällande olika varor, produkter och tjänster. Samtidigt så kommer du även lösa problem som diverse klienter kan komma att ha. Detta kommer att inkludera allt ifrån teknisk support, hjälp med att lägga beställningar, och svara på frågor och funderingar.
  2. Försäljning och Uppföljning: Att jobba hemifrån chattoperatör innebär att du även kommer att vara ansvarig för försäljning. Detta inkluderar att du kommer att hjälpa leads och klienter, med att slutföra köp, erbjuda uppgraderingar, samt tillläggstjänster. Du kommer att även att följa upp eventuella leads.
  3. Hantera Flera Samtal Samtidigt: En väldigt unik sak med att vara en chattoperatör är att du kommer att behöva flera konversationer samtidigt. Så när du vill jobba som chattoperatör, kommer du behöva en bra multitaskingsförmåga. Detta kommer att vara avgörande för en bra chattoperatör lön.
  4. Dokumentation och Rapportering: När du vill jobba som chattvärd hemifrån, så kommer du behöva hålla koll på och dokumentera, alla dina kundinteraktioner. Detta inkluderar även dina problem och svårigheter. 
  5. Feedback och Förbättring: Allt fler chattoperatör jobb kommer att be dig att även samla in feedback ifrån klienter. Detta är för att kunna förbättra bolagets tjänster och produkter. De kan även välja att vara involverade i göra förbättringar på chattplattformen samt andra verktyg som de använder i sitt arbete som chattoperatör hemifrån.
jobba-som-chattoperatör

Färdigheter och Kvalifikationer

Om du vill börja jobba hemifrån som en chattoperatör, så kommer det krävas att du har ett antal kvalifikationer och färdigheter. Här nedan så listar vi de absolut viktigaste:

  1. Kommunikationsförmåga: Detta är en av de absolut viktigaste färdigheter som du behöver, för att börja jobba som chattoperatör är att du ska kunna kommunicera effektivt samt tydligt i skrift. Du måste kunna formulera dig korrekt samt koncist, samtidigt som du håller en professionell och vänlig ton.
  2. Teknisk Kunskap: Detta är absolut inget måste när du vill jobba hemifrån som chattoperatör. Dock är det alltid en fördel om du har en förståelse för teknik. Detta kan vara kunskap om mjukvaror eller specifika produkter.
  3. Problemlösningsförmåga: En chattoperatör som kan hantera komplexa problem, på ett effektivt och snabbt sätt, kommer alltid att ha en fördel. Det är viktigt att nu kan både analysera situation samtidigt som du kan analysera problem för klienten som du sedan kan lösa.
  4. Multitasking: En chattoperatör som kan hantera ett flertals chattkonversationer samtidigt, kommer alltid att vara eftertraktad på marknaden. Detta kräver att du har organisatoriska färdigheter samt en bra förmåga att hålla konversationer och samtal aktiva och korrekta.
  5. Kundorientering: För att bli en framgångsrik chattoperatör på distans, så kommer du att behöva ha ett bra klientfokus, samt vara engagerad på att ge den absolut bästa klientupplevelsen. Detta inkluderar förståelse, tålamod och att kunna vara lyhörd.
  6. Språkkunskaper: I dagens globala värld, så är det alltid en stor fördel att du kan tala flera språk, som chattoperatör. Speciellt om du kommer att arbeta för ett internationellt företag, eller klienter ifrån olika länder. När du är flerspråkig, så kommer detta att öppna flera dörrar för dig när det kommer till att jobba på distans.

Utbildning och Certifiering

chattoperatörDet finns egentligen ingen specifik utbildning för dig som vill jobba som chattoperatör hemifrån, dock så kommer de flesta arbetsgivare att ge dig en utbildning, gällande det jobb du påbörjar. Om du har en bakgrund inom försäljning, kundtjänst eller IT tjänster, så kommer detta alltid att vara en fördel, beroende på den roll du söker till.

Förutom en standards formel utbildning, så kommer det att existera ett antal olika distans kurser och certifieringar, som kommer att hjälpa en individ som vill börja jobba som chattoperatör. Detta kommer att inkludera diverse kurser inom kommunikation, kundtjänst, programvara samt olika chattverktyg. Om du innehar en certifiering, så kommer detta alltid att vara ett bra sätt för dig, att stå ut i mängden. Samt så kommer vissa arbetsgivare vilja att du har vissa förkunskaper eller kvalifikationer.

Verktyg och Teknik

Som chattoperatör, så kommer du att använda dig utav ett flertals olika tekniker och verktyg, för att kunna hantera ditt arbete. Dessa kommer att inkludera:

  1. Chattplattformar: Detta kommer vara ett av de viktigaste redskap som du som chattoperatör på distans, kommer att ha. Detta är ditt sätt att kommunicera med dina klienter. Dessa plattformar kommer att erbjuda dig verktygen som du behöver, för att kunna hantera ett flertals olika konversationer. 
  2. CRM-system: Ett CRM system är otroligt viktigt för dig att använda. Oftast så är dessa interagerade med en chattplattform, så att du kan hålla koll på alla dina klienter, återkomster och kundinterationer.
  3. AI och Bots: Chattbots och Artificiell intelligens (AI), har blivit allt vanligare, och kommer garanterat bara att öka. Med hjälp utav dessa verktyg, så kommer du att kunna automatisera de enklaste uppgifterna. Detta omfattar att svara på vanliga frågor samt hjälpa klienter med deras diverse förfrågningar. Detta kommer att frigöra mycket tid för dig, så att du kan fokusera på mer komplexa problem.
  4. Kommunikationsverktyg: Utöver chattplattformar, så kommer du som chattoperatör hemifrån att använda dig utav olika kommunikationsverktyg. Detta kommer att inkludera sociala medier, telefon eller e-post. Detta kommer att kräva att du som operatör är mångsidig samt kan anpassa dig till olika kommunikationskanaler.
  5. Analysverktyg: Allt fler bolag använder sig utav analysverktyg, för att kunna utvärdera och övervaka, en chattoperatörs förmågor. Med hjälp av dessa verktyg, så kan man spåra nyckeltal, som kundnöjhet, svarstid och hanterade konversationer. Detta kommer att förbättra bolagets att förbättra sin tjänster och samtidigt utbilda operatörer.

Chattoperatörens Roll i Kundupplevelsen

Som en operatör så kommer du att spela en väldigt avgörande roll, när det kommer till att forma en klients upplevelse. Då du kommer att vara både den första och ibland den enda kontakten för klienterna, så är det viktigt att du har en bra förmåga att kunna kommunicera samt interagera, på ett effektivt och positivt sätt med dina klienter.

  1. Första Intrycket: Som en operatör så är det viktigt att du bemöter klienten på ett bra viss, detta då du kommer att representera bolaget. Att du använder dig utav ett vänligt, professionellt och bra bemötande, är otroligt vikigt. Detta då det kommer att sätta tonen för din klients upplevelse, samtidigt som det kommer att påverka klientens bild utav bolaget.
  2. Lösning av Problem: En väldigt stor del utav en klients upplevelse, kommer att handla om hur snabbt deras problem, blir lösa. Detta kommer att minimera deras frustration och öka deras lojalitet.
  3. Personalisering: När du kan anpassa alla interaktioner med en klients, baserat på deras behov samt preferenser, så kommer du som operatör att ha en betydligt viktigare roll. Du kan genom att du använder dig utav data samt dina tidigare interaktioner med klienten, skapa ett mer skräddarsytt upplevelse för din klient.
  4. Uppföljning och Försäljning: Utöver att du hjälper klienter med att lösa deras problem, så kan du som operatör även hjälpa bolaget att öka på sina finansiella inkomster, genom att du identifierar nya försäljningsmöjligheter. Detta kan vara allt ifrån att du föreslår nya tjänster eller tillläggs produkter till klienten.

Framtiden för Chattoperatörer

Så hur tror vi att framtiden för operatörer, kommer att se ut? Med tanke på de stora framstegen när det kommer till teknologi samt förändrande klient beteenden? Här nedan så har vi samlat ett par utvecklingar samt trender, som vi tror med störst sannolikhet kommer att förändra rollen för en operatör:

  1. Ökad Användning av AI: Som vi nämnde tidigare, så kommer helt klart chattbots och Ai bli allt mer vanligare när det kommer till kundtjänst. Även om dessa verktyg troligen kommer att ta över, de enklare uppgifter som en operatör tidigare hanterade, så kommer helt klart mänskliga operatörer, fortfarande vara otroligt viktiga när det kommer till mer komplexa frågor.
  2. Förändrade Konsumentförväntningar: När det kommer till klienter så kommer de i det flesta fall, vilja ha svar på alla sina frågor och funderingar ganska så snabbt. Detta kommer att ställa höga krav på dig som operatör. Du måste kunna erbjuda dem en bra och snabb service.
  3. Fjärrarbete och Globalisering: Tack vare en större ökning utav distansjobb och jobb hemifrån, så har detta verkligen revolutionerat hur operatörer arbetar. Du kommer i vissa fall behöva anpassa dig till andra tidszoner samt klienter och kunder, ifrån olika bakgrunder.
  4. Utökade Roller: Vi tror att vi kan förvänta oss att rollen för operatörer kommer att få en större roll, när det kommer till marknadsföring samt kundupplevelsehantering mm. Detta kommer att kräva att du har de rätta färdigheterna för att kunna anpassa dig till de olika arbetsuppgifterna.
  5. Integration av Omnikanalstrategier: Alla bolag vill kunna erbjuda klienter en sömnlös klientupplevelse, över ett flertals olika kanaler, detta inkluderar en webbchatt, sociala medier, e-post samt telefon. Som operatör är det bra om du kan erbjuda dina tjänster över så många kanaler som möjligt.

Sammanfattning

En operatör kommer att ha en väldigt central roll, när det kommer till dagens kundtjänstlandskap. Deras roll kommer helt klart att bli viktigare i framtiden. De är idag faktiskt de osynliga hjältarna, som ser till att klienter får den hjälp som de behöver snabbt och enkelt. Samtidigt så bidrar även operatörer, till att ett företag får en övergripande framgång.

Genom att du förstår dig på alla de olika aspekterna utav arbetet som en operatör har, så kommer du att kunna förbättra det värde som du kan bidra till ett bolag. Sedan med den ökande efterfrågan på verktyg som Ai samt automatiserade system, så kan vi absolut förvänta oss att, i framtiden så kommer en operatörs roll bara att bli större.