Fakta Finans

Account Manager

Faktafinans
account-manager

Om du undrar över vad en account manager har för jobb eller om du går i tankarna på att starta en karriär som account manager, så har du kommit helt rätt. En account manager, eller en kundansvarig som det heter på svenska, är helt enkelt en av de viktigaste rollerna du kan ha på ett bolag. Speciellt när det kommer till kundrelationer och försäljning.

När du jobbar som account manager, så kommer du att ha en direkt påverkan på ett bolags framgång, genom att det är du som kommer att hantera, alla relationer och kontakter med klienter. Du ser till att de får det som de vill ha, och på så sätt öka ditt bolags inkomster.

Men vad är egentligen en account manager? Hur ser en vanlig dag ut för en account manager? Vilka kunskaper och egenskaper behöver du?, samt vilka utmaningar kan du förvänta dig att stötta på? Vi kommer i vår guide här nedan gå genom svaren på dessa frågor ,samt ge dig en bättre och djupare förståelse, för vad det faktiskt innebär att vara en account manager i Sverige eller Internationellt.

Vad är en Account Manager?

En account manager är den som har hand om samt utvecklar relationer med ett bolags klienter. Ditt huvudsakliga mål som en account manager, är att se till att dina klienter, både är nöjda och glada med deras produkterna och tjänsterna de har köpt av dig. Ditt account manager jobb går även ut på att ge dem återkommande hjälp och support.

Din position som account manager kommer att vara mångfacetterad samt innehålla allt ifrån, att identifiera dian kunders behov samt erbjuda lösningar till dem, driva på försäljning och se till att alla avtal samt löften håls. Du kommer arbeta både med ditt bolags team, antingen support eller försäljningsteamet, samt externa klienter. Detta för att säkerhetsställa att dina relationer blir långsiktiga, samtidigt som du skapar värde för bolaget och din klient.

En dag i livet som en Account Manager

Med en account manager så finns det inget som heter, en vanlig dag. Detta då dina arbetsuppgifter kommer att variera helt beroende på dit bolags behov samt dina kunders krav. Det finns dock vissa återkommande ansvarsuppgifter som du behöver hantera dagligen.

Morgon: Planering och Uppföljning

Din dag som telefonförsäljare börjar vanligtvis med att du går genom din kalender, samt prioriterar dina uppgifter. Detta kan komma att inkludera saker som att svara på e-post ifrån klienter, samt att du förbereder dig för att ta viktiga samtal, eller presentationer. Du kan även använda morgonen för att följa upp dina tidigare kommunikationer, samt se till att alla dina pågående projekt rör sig framåt.

Mitt på Dagen: Kundmöten och Problemlösning

Mitt på dagen så brukar man ha det ganska så hektiskt, speciellt med kundmöten, både personliga och virtuella. Tiden under dessa möten kan du använda för att gå genom era klienters mål och behöv, samt hur ert bolag kan hjälpa dem att uppnå allt. Du kanske även kommer behöva lösa problem som uppstått, detta kan vara allt ifrån förseningar till tekniska problem.

Det är viktigt att du som har ett account manager jobb, både är lösningsorienterad och lyhörd. Du måste kunna ta dig genom de komplexa frågorna samt fungera som en bra medlare, mellan kunden och ert bolag. Detta för att hitta den absolut bästa lösningen där.

Eftermiddag: Uppföljning och Strategisk Planering

Under eftermiddagen så ska du spendera mängden av din tid på strategisk planering. Du kan analysera dina resultat, följa upp på olika mål, sedan börja planera för nästkommande dag. Om det är så att du arbetar på längre sikt med dina klienter, så kan du även välja att fokusera på att utveckla dina strategier och metoder, för att förbättra relationen med dina klienter. Detta kommer även att öka din försäljning över en längre tid.

När man har ett account manager jobb så är det även väldigt vanligt, att man tar sig tid att utveckla sig själv. Detta antingen genom olika utbildningar eller att man deltar på events eller läser  branschrapporter.

Viktiga färdigheter för en Account Manager

Om du ska kunna lyckas som en account manager, så kommer du att behöva en bra kombination av mjuka och tekniska färdigheter. Här nedan har vi sammanfattat några av de mest kritiska kompetenser som du kan komma att behöva utveckla:

Kommunikationsfärdigheter

Det är viktigt att du har bra kommunikationsfärdigheter som en account manager. Du kommer att behöva uttrycka dig på ett bra och tydligt sätt. Detta gäller både skriftligt och muntligt. Det handlar inte enbart om att du ska kunna prata bra, du måste även kunna lyssna på dina klienter, detta så att du verkligen kan förstå deras problem och behov.

När vi säger bra kommunikationsfärdigheter så innebär detta, även att du är bra på att anpassa ditt budskap beroende, på personen du talar med, vare sig det är en teknisk expert, VD, Assistent eller en support medarbetare.

Relationsbyggande

Det är även viktigt att du kan bygga en bra och stark relation med dina klienter. Detta handlar om att du ska kunna vara pålitlig, förtroendeingivande samt konsekvent i din kommunikation. Att kunna skapa en relation med dina klienter, kommer att handla om att du ska kunna skapa värde för dem.

Problemlösningsförmåga

Du kommer att behöva hantera mängder av dina klienters problem, så det är otroligt viktigt att du är både snabb och effektiv på att hitta lösningar. Detta kommer att kräva att du har en analytisk förmåga, kreativitet samt en bra förståelse gällande dina egna tjänster och produkter och din klients behov.

Förhandlingsförmåga

Sedan kommer även förhandlingar att spela en stor roll när det kommer till din roll som account manager. Speciellt när det handlar om att du ska förnya kontrakt, eller sätta dina priser. Du måste kunna hitta en bra balans mellan kundfokus, samt att skydda ditt bolagsintressen.

Organisationsförmåga

Som account manager är det viktigt att du kan hantera ett flertals olika klienter samt projekt samtidigt. Just därför är det viktigt att du är välorganiserad. Du behöver kunna hantera din tid både effektivt samt kunna prioritera dina arbetsuppgifter på bäst sätt.

Tekniska Färdigheter

Sedan beroende på vilken bransch och nisch som du är aktiv inom, så kommer du att behöva vissa tekniska kunskaper och talanger. Detta kommer att inkludera en bra förståelse över vissa specificka produkter, plattformar samt programvaror.

Det är även viktigt att du är bekväm med att använda dig utav CRM system, samt andra verktyg som hjälper dig att hantera dina kund och klient kontakter.