Digital marknadsföring inkluderar tjänster och produkter som händer via digitala medier och plattformar. Vi använder oss utav digitala kanaler som sociala medier, e-post, hemsidor och sök, för att kunna kommunicera med våra klienter samt framtida klienter.
Digitala marknadsförare ansvar är att skapa känndom om ett visst varumärke, leadsgenerering samt driva klienter framåt i en köpprocess, via digitala kanaler. Det vanligaste är att de som sysslar med digital marknadsföring, använder sig utav olika digitala kanaler för att nå ut till så många potentiella klienter som möjligast.
Digital marknadsföring riktar sig i första hand till ett specifikt segment, inom en klientbas, med ett flertals olika meddelanden som tilltalar denna grupp. Dessa annonser och metoder kommer att inkludera sociala medier annonser, e-postannonser mm. Här nedan så går vi genom ett antal av de olika annonsformaten samt verktygen som vi använder oss utav.
E-postmarknadsföring
E-post marknadsföring är tills denna dag ett av de mest effektivaste sätt som du kan använda dig utav digital marknadsföring online, speciellt inom B2B industrin. Många förväxlar ibland e-postmarknadsföring med skräppost, det detta är absolut inte vad e-post marknadsflring handlar om.
E-post marknadsföring är helt enkelt det medel som används för att kunna komma i kontakt med nya potentiella kunder och klienter. Många digitala marknadsförare använder sig utav olika marknadsföringskanaler, för att kunna få in mer potentiella leads på sina e-postlistor.
Social media marknadsföring
Huvudmålet med en marknadsförings kampanj för sociala nätverk, är varumärkes medvetenhet, samt att skapa ett förtroende socialt. När du fördjupar dig inom digital marknadsföring via sociala nätverk, så kan du använda detta för att få in flera leads, samt som en direktförsäljningskampanj.
SEM – Search Engine Marketing
Sökmotormarknadsföring mål är att öka en hemsidas synlighet i sökmotorer genom så kallad betald annonsering. Detta är ett enkelt sätt att köpa trafik till en hemsida, istället för att bygga upp den organiskt. Det absolut vanligaste metoden för detta är Google Ads. Vi brukar rekommendera SEO och SEM tillsammans, så att du verkligen kan maximera din synlighet för din hemsida online.
Displayannonsering
Displayannonsering kallas även för banner annonsering, detta är visuella reklamplatser på hemsidor och appar. Här kan annonserna synas via allt ifrån loggor, text,videos och bilder.
B2B Influencer-marknadsföring
Influencer marketing inom B2B sektorn, har verkligen anpassat sig utifrån att kunna dra nytta ifrån plattformar som TikTok, Instagram och Linkedln.
Dessa plattformar gör det möjligt för dig att ha en engagerad och direkt kontakt med din målgrupp. Detta genom att skapa innehåll som är både underhållande och informativt. B2B influencers, vanligtvis de som är experter eller branchledande, använder dessa plattformar för att kunna dela trender, insikter och lösningar.
Nya teknologier i digital marknadsföring
Nya teknologier som Ai, AR och maskininlärning har verkligen revolutionerat digital marknadsföring online. Då dessa erbjuder betydligt bättre verktyg för kund interaktioner och dataanalys. Maskininlärning och Ai gör det möjligt att automatisera marknadsföringskampanjer.
Augmented reality ökar verkligen engagemanget genom att skapa omslutande och interaktiva upplevelser för konsumenter, detta ökar både kundnöjdhet och varumärkesmedvetenhet. Tack vare dessa teknologier så erbjuder marknadsförare chansen att kunna skapa mer engagerade och effektiva kampanjer, än någonsin förr.
Hemsidan
Din hemsida är alltid en central del av din digitala marknadsföringsstrategi. Det är en väldigt mäktig och kraftfull kanal, det är även ett bra medium som behövs för att kunna genomföra en mängd olika marknadsföringskampanjer. Din hemsida ska alltid representera ditt varumärke eller din produkt. Den ska vara både snabb, enkel att använda och mobilvänlig.
Pay-per-Click (PPC) -annonsering
Inbound marketing
Inbound marketing är en marknadsföringsmetod, som finns till för att locka klienter, till en verksamhet geno att ge dem användbar och relevant information. Istället för att man ska jaga dem med en massa annonser. Det handlar helt enkelt om att man vill bygga en långvarig och stabil relation med dem. Detta genom att ge dem värdefull information, samtidigt som man löser deras problem. Inbound marketing använder sig vanligtvis utav content marketing.
Datasekretess och reglering i digital marknadsföring
Dataskyddslagar som CCPA i USA och GDPR i Europa, har haft en stor påverkan på hur digital marknadsföring ser ut i världen. Dessa typer av lagar kommer att hantera hur ett företag, hanterar personuppgifter, med den absolut högsta sekretessen samt transparens. Detta har lett till att allt fler marknadsförare behöver omvärdera sina metoder för datorinsamling och deras kunfengagement. Bolagen måste säkerhetsställa att deras, digitala marknadsföringsmetoder är i linje med dessa lagar och regler. Detta innebär en mer striktare samtyckeskrav, samt en öppenhet omkring hur kunddata används.
Content marketing
Syftet med content marketing är att du ska kunna nå potentiella klienter genom att du använder dig av innehåll. Innehåll kommer sedan att publiceras på hemsidor, och marknadsförs sedan via epostmarknadsfring, sociala medier, SEO och via PPC kampanjer online. De verktyg som du har för innehållsmarknadsföring inkluderar e böcker, hemsidor, online kurser, podcasts, infografik och webbinarium.
Affiliate-marknadsföring
Affiliate marketing är en av de mest använda former av online marknadsföring. Med affiliate marknadsföring, så använder man sig oftast av influencers, för att förstärka andra bolags varor och produkter, och man får en provision varje gång det blir en försäljning- Allt fler större bolag väljer att använda sig utav affiliate program för att promota sina varor och produkter.
Videomarknadsföring
Idag så har Youtube blivit en av de populäraste och mest använda sökmotoren för videos. Allt mer användare väljer att bruka sig av Youtube, innan de tar sina köpbeslut, vill lära sig en ny kunskap eller bara slappna av. Det finns idag mängder utav videmarknadsförings plattformar som Instagram, Facebook videos och TikTok. Du kan använda dig utav alla dessa för att driva trafik till ditt erbjudande.
SEO – Search Engine Optimization
Sökordsoptimering eller SEO som det även heter handlar om att du optimerar din hemsida, så att den rankar bättre och högre i sökmotorer som Bing och Google. På detta sätt kan du öka på din organiska trafik till din hemsida.
SEO är helt klart ett av de viktigaste metoderna inom digital marknadsföring, och är otroligt viktigt för alla företag som vill synas online. Tänk på att 75% av alla personer som gör sina sök, går aldrig förbi första sidan.
Marketing Automation
Marketing automation innebär helt enkelt att du tar ett steg ifrån opersonlig kommunikation till dina potentiella klienter. Målet är att du istället behåller en hög trovärdighet samt kvalitet, i det innehåll som du sänder ut. Detta kommer att generera klienter och leads, samt kartlägga din målgrupps beteende och omvandla dina potentiella leads till betalande klienter. Om man använder sig av marketing automation korrekt, så kommer detta guida dina leads till lojala klienter.